facebook web
Jak biznes może walczyć z fake news?
14
czerwca
2017

Jak biznes może walczyć z fake news?

Piotr Ślusarczyk
Piotr Ślusarczyk

Wiarygodność informacji w internecie już od jego początków budziła wątpliwości i widziano w tym zjawisku zagrożenie. Ale dopiero ostatnie wydarzenia sprawiły, że firmy uświadomiły sobie jaka jest skala treści wprowadzających w błąd konsumentów. Stąd rodzi się pytanie jak marki mogą się zabezpieczyć się przed nieprawdą w internecie? 

1. Komunikuj zawsze z jednego miejsca 

Newsroom czy serwis dla mediów w witrynie firmowej to centrum informacji, w którym wszelkie komunikaty powinny pojawiać się w pierwszej kolejności. To także miejsce, w którym najłatwiej zweryfikować czy znaleziona w internecie "sensacja" jest prawdziwa. Dlatego w komunikacji z mediami warto nauczyć dziennikarzy, że w witrynie marki zawsze znajdą wiarygodne informacje. Bardziej wiarygodne od tych w mailu oraz pełniejsze i wyczerpujące temat.

Dlatego nie warto wysyłać w mailu informacji, które nie są wcześniej dostępne w witrynie firmowej dla mediów. Jeżeli korzystasz z zewnętrznej agencji PR, przypilnuj aby utrzymać ten sam standard komunikacji. Dobrą praktyką jest wysyłanie z adresu internetowego newsroomu/centrum prasowego lub rzecznika i podawanie kontaktu do konsultanta z wykorzystaniem funkcji "reply-to" maila. 

2. Pomagaj wizualnie identyfikować źródło informacji

Współczesne narzędzia komunikacji korporacyjnej w internecie to połączenie wielu systemów i technologii, która coraz cześciej jest oferowana w modelu chmury. To najlepsze rozwiązanie ale tylko wtedy kiedy newsroom czy biuro prasowe wyglada tak samo jak witryna firmy. Dlatego jeżeli zdecydujesz się na newsroom od wyspecjalizowanego dostawcy zadbaj o jego integrację z witryną, tak aby nie dało się go odróżnić reszty serwisu. 

W przeciwnym wypadku możesz narazić się na kłopoty i ułatwić podszywanie się pod komunikację Twojej firmy przez kogoś innego.

3. Ułatwiaj weryfikację w innych źródłach

Jak uwiarygodnić informację? Pokazując, że jest dostępna w innych źródłach. Tak jak informację otrzymaną w mailu można sprawdzić w centrum prasowym firmy, tak publikację w tym newsroomie najłatwiej sprawdzić w firmowych kanałach social media. Jest to o tyle łatwe w nowoczesnych newsroomach, że coraz cześciej w tym miejscu integruje się wszystkie kanały komunikacji aby po prostu je pokazać, podnieć wiarygodność oraz wykorzystać efekt synergii.

Dlatego czasami wystarczy tylko dodatkowe kliknięcie, aby dziennikarz lub konsument sprawdził dostępność informacji na Twitterze, Linkedin czy Facebooku. 

4. Linkuj ze strony głównej

Dobrze zlokalizowanie linków do biura prasowego, newsroomu czy bloga na stronie startowej serwisu firmowego nie tylko zwiększa w nich ruch, ale też widoczność w mediach. To również najprostsza metoda ich uwiarygodnienia w oczach odbiorców.

5. Podpisuj serwis certyfikatem SSL

Ze względu na algorytmy Google dostęp do witryny każdej firmy powinien być szyfrowany. Podnosi to ocenę serwisu i uwiarygadnia przekaz.

W szczególności kiedy w pasku adresu pojawia się nazwa firmy a odbiorcy tylko jednym kliknięciem są w stanie sprawdzić dla kogo został wydany certyfikat i przez jaką organizację. 

Zatem nie chodzi tylko o szyfrowanie danych, ale utwierdzenie odwiedzającego serwis, że na pewno należy on do danej firmy. Koszty zakupu i instalacji certyfikatu w porównaniu do zysków wizerunkowych są niewspółmierne i warto je ponieść.

6. Reaguj na nieprawdę

Podstawowa rada - szybko! Ale wyobraź sobie sytuację, w której krzywdząca, nieprawdziwa informacja o firmie zaczyna pojawiać się w kolejnych mediach. Reagujesz natychmiastowo komunikując się nimi telefonicznie, mailowo i na Twitterze. Tylko co w sytuacji gdy dziennikarz nie odbierze telefonu, nie przeczyta maila i nie zobaczy tweeta, a pierwsze kroki skieruje do serwisu firmowego gdzie... nie zobaczy żadnego sprostowania?

M.in. dlatego tak ważna jest integracja social media w firmowym newsroomie, bowiem pozwoli ona na awaryjne zarządzanie nim za pośrednictwem kilku kliknięć na smartfonie. W dobrze zaprojektowanym centrum prasowym bez problemu można stworzyć specjalną strefę, gdzie pojawią się jedynie wpisy z Twittera z wykorzystaniem wcześniej określonego hashtaga - każdy będzie musiał go zauważyć.



Piotr Ślusarczyk
Piotr Ślusarczyk